Esittelyssä Senior Client Manager Helena Vannas


#OMDuratarinat-blogisarjassamme tutustumme OMD:n markkinoinnin ammattilaisiin. Tässä kuussa esittelyssä Senior Client Manager Helena Vannas, jolla tuli 10 vuotta täyteen mediatoimistomaailmassa.

Kuka olet ja mitä teet työksesi?

Nimeni on Helena Vannas ja toimin asiakasvastaavana OMD:llä. Työnkuvaani kuuluu asiakkuustiimin johtaminen, vuosistrategioiden suunnittelu, niiden toimeenpano ja seuraaminen. Olen myös mukana OMD:n omassa markkinoinnissa ja strategiatyöryhmässä.

Miten päädyit työskentelemään OMD:lle?

Kymmenen vuotta sitten astuin ensi kertaa sisään Lintulahdenkadun rautaportista mediatoimistomaailmaan. Olin Helsingin kauppakorkeakoulun opiskelija ja etsiessäni gradulle aihetta, olin törmännyt monessa mainonnan ja markkinoinnin gradussa sanaan mediatoimisto. Aloin ottaa selvää, mitä mediatoimistossa tehdään ja kävin haastattelemassa graduani varten henkilöitä mediatoimistoissa. Samalla tajusin, että tuleva työpaikkani oli nenäni edessä. Onnekseni Toinen Helsinki etsi harjoittelijaa, ja vääntäessäni gradua TV-mainonnan tulevaisuudesta yrityksen mediasuunnittelussa päätin hakea tehtävään. 

Ensimmäiset puoli vuotta toimin harjoittelijana aisaparini Anninan kanssa. Verkostoituminen oli tärkeää, joten mediabileet tulivat tutuiksi. Lisäksi opettelimme lähettämään määräimiä, buukkasimme Mashillä TV-kampanjoita ja seurasimme, miten mediatoimistokonkarit laativat mitä hienoimpia markkinointistrategioita. Harjoittelu toi palkkansa ja puolen vuoden jälkeen sain jatkaa töitä tuottajana. Tuottaja-titteli tarkoitti kaikkien mediaryhmien suunnittelijaa ja ostajaa. Pääsin vauhtiin huonekalujätin tuottajana ja vähitellen sain lisää vastuuta ja etenin asiakasvastaavaksi. 2015 jäin äitiysvapaalle ja tämän jälkeen siirryin konsernin toiseen mediatoimistoon eli OMD:n palvelukseen starttaamaan uutta asiakkuutta. Nykyään toimin kahden ison päivittäistavara-asiakkaan asiakasvastaavana ja lisäksi olen mukana OMD:n markkinoinnissa ja strategiatyöryhmässä.

Matka on ollut pitkä, Toinen Helsingin vajaasta 30 työntekijästä on kasvanut yli 150 henkilön konserni, johon OMD kuuluu. Kymmenessä vuodessa mediasuunnittelu on kokenut suuren muutoksen. Aloittaessani urani display-mainonta oli uusi juttu, ja Facebook-mainonnasta ei ollut vielä tietoakaan. Mietittiin asiakkaiden kanssa, millaista on hyvä bannerimainonta ja edelleenkin muistan sen aikaisen ohjeistuksen toimivaan banneriin: silmiin katsova mainoseläin ja selkeä klikkauspainike.

Mitä odotat työltäsi eniten?

Rakastan vahvoja brändejä. Mahtavaa on nähdä, kuinka monivuotinen brändin rakennus tuo tulosta. Kaikki pienetkin päätökset vaikuttavat isoon kokonaisuuteen ja parasta on etenkin ikuisen dilemman ratkominen, eli mitä tekijöitä suunnittelussa tulee ottaa huomioon pitkän tähtäimen brändin rakennuksen ja lyhyen aikavälin tavoitteiden saavuttamisen välillä.

Mitkä ovat mielestäsi mielenkiintoisimmat trendit vuonna 2020?

Mielenkiintoista on nähdä, mitä tämänhetkinen koronatilanne tekee suomalaisen verkkokaupan kehitykselle, ja miten kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu. Toinen kuuma peruna on ollut jo pitkään Amazonin tulo Suomeen, ja miten se mullistaa suomalaisen verkkokauppatoimialan. Tähän suomalaiset yritykset voisivat valmistautua testaamalla ketteryyttään ja Amazonin toimintamallia lähtemällä esimerkiksi Saksan Amazoniin. 

Paras uraneuvo, jonka olet saanut?

Olen mennyt eteenpäin intuitiolla ja nöyrällä asenteella, mikä on tuottanut tulosta. Viime ajoilta paras neuvo on ollut se, että keskity itsellesi tärkeisiin asioihin, niin epämukavienkin tehtävien hoitaminen sujuu kuin lennosta.

Recent Content

link to Pilottiprojektin kautta jatkuvaan yhteistyöhön -Kiinteistömaailma valitsi OMD Finlandin kumppanikseen

Pilottiprojektin kautta jatkuvaan yhteistyöhön -Kiinteistömaailma valitsi OMD Finlandin kumppanikseen

Kiinteistömaailma valitsi OMD Finlandin mediatoimistokumppanikseen valtakunnallisen pilottiprojektin kautta. Yhteistyö käynnistyi keväällä keskellä koronakriisiä. Kiinteistömaailma on kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistövälitysketju, joka tarjoaa asuntokaupan ja -vuokrauksen palveluja noin sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Markkinointia tehdään ketjuohjauksen ja paikallisten asuntomyymälöiden yhteispelinä, joten kumppanin on tärkeää ymmärtää myös alueellisten yrittäjien haasteet. ”Heti yhteistyömme käynnistymisen jälkeen esiin nousi sellaisia […]
link to Korona-seurantapalvelu kuluttajien reaaliaikaisista ostoaikeista livenä!

Korona-seurantapalvelu kuluttajien reaaliaikaisista ostoaikeista livenä!

Koronakriisin aikana kysynnän ja tarjonnan lainalaisuudet ovat muuttuneet nopeasti ja epävarmuus heijastuu niin talouteen kuin kuluttajien ostoaikeisiin ja -käyttäytymiseen. Olemme julkaisseet yhdessä Houston Analyticsin kanssa Korona-seurantapalvelun, joka tarjoaa mahdollisimman reaaliaikaista dataa siitä, miten me kuluttajat käyttäydymme! Kyseisessä palvelussa seurataan lähes 30 eri kategoriassa kuluttajien ostoaikeiden kehittymistä yhdistämällä viikoittaisella paneelikyselyllä kerättävää ostoaiedataa hakukoneiden hakudataan ja dataa […]