Hakukoneoptimointia selkokielellä


Onko sinulla digimarkkinoija mutta et saa hänen puheistaan oikein selvää? Verkkoanalyysi ja digimarkkinointi ovat täynnä termejä, jotka tekevät aiheesta vaikeasti ymmärrettävän – varsinkin, jos ala ei ole sinulle tuttu.

Tekee ne tikimarkkinoijat jonninnäköstä veppianalyysia….

Tuntuuko siltä, että hakukonemarkkinoijasi puhuu mitä sylki suuhun tuo? Älykkäältä ja ammattimaiselta vaikuttava digimarkkinoija piti sinulle juuri esittelyn siitä, miten hän voisi auttaa verkkosivujasi lisäämään vierailijamääriä. Se kuulosti hyvältä – haluathan tietenkin, että enemmän ihmisiä päätyisi sivuillesi, viihtyisivät siellä ja viettäisivät aikaa ja lopuksi ostaisivatkin sinulta jotakin.

Olet kuitenkin hämmentynyt, koska vaikka hän tietääksesi puhui suomea et saanut siitä juuri mitään selvää. Oli puhetta tägeistä, klikkausasteesta ja crawlereista – sinulle ei nyt ihan tullut selväksi, mihin digimarkkinoijan oli tarkoitus ryömiä….

“Kutsupopupin buttonin koodin updeittaaminen niin, että survey enabloituisi uudessa täbissä.”

Kuulostaako tutulta?

Älä kuitenkaan ammu viestintuojaa! Hakukonemarkkinointia on hankalaa selittää suomeksi. Ala on vielä niin uusi, että käännöksiä termeille joko ei ole tai ne ovat niin eriskummallisia, etteivät ne kerro kuulijalle mitään. Ei hätää! Suomennetut termit saattavat ammattilaisillekin olla hepreaa, joten et ole ainoa, joka ei heti pääse kärryille.

Ammattilaisten kesken päädytäänkin useimmiten käyttämään englanninkielisiä termejä ja niiden lyhennyksiä. Ei se suomenkieleltä kuulosta mutta ainakin asia tulee selväksi. Niille, jotka eivät tunne alaa on kuitenkin aika haastavaa selittää suomeksi, mihin meillä päivät kuluu täällä toimistolla.

Mitä hakukonemarkkinointi on?

Hakukonemarkkinointi – englanniksi Search Engine Optimisation eli SEO – on kuin soittolista iTunesissa kaikista verkkosivuista netissä. Verkkosivut kipuavat listaa korkeammalle, riippuen siitä kuinka hyvin ne on optimoitu – eli toisin sanoen kuinka hyvin lauluntekijä on onnistunut tekemään laulustaan tarttuvan.

Tarttuvat biisit keräävät suosiota, kipuavat listaa ja ottavat haltuunsa paalupaikat. Mitä kauemmin biisi pysyy paalupaikalla, sitä varmemmin sen löytää uudet kuulijat – koska top 100 soittolistaa harvempi jaksaa selailla ensimmäistä 10 tai 20 biisiä pidemmälle.

Tyypillisen hakukonemarkkinointi-projektin eteneminen

Vaikka jokainen hakukonemarkkinoitni-projekti on yksilöllinen seuraavat ne kaikki tiettyjä vaiheita. Hakukoneoptimointi vaatii paljon työtä, koska jokaisella asiakkaalla on erilainen toimiala, sisältöresurssit ja yleisö. Kun olet hakemassa yhteistyökumppania hakukonemarkkinointiin on hyvä varmistaa, että suunniteltu projekti vastaa juuri sinun yrityksesi digimarkkinointitavoitteita.

Tyypillisesti hakukonemarkkinointi koostuu ainakin kolmesta vaiheesta; tekninen optimointi, sisällön ja sivujen optimointi sekä linkkirakentaminen.

Ensin suoritetaan tekninen analyysi, jolla selvitetään onko verkkosivuillasi oleva sisältö hakukoneiden löydettävissä. Eli varmistamme, että sivusi ja sisältösi ovat sellaisessa muodossa, joka on hakukoneille helposti luettavissa. Voit ajatella, että hakukoneet puhuvat omaa hakukonekieltään ja on hakukonemarkkinoijien työ ymmärtää ja kääntää verkkosivusi tälle kielelle.

Seuraavaksi katsotaan sisältöä ja määritellään miten laadukasta sisältö on. Koska ei yksin riitä, että sisältöä vain julkaisee on työmme varmistaa, että sisältösi on hakukoneiden käyttäjille arvokasta. Katsomme missä olet suhteessa kilpailijoihisi ja selvitämme löytääkö kohdeyleisösi perille asti vai onko niiden ja sinun välilläsi jokin näköeste. Perinpohjaisella optimoinnilla opimme, kuinka kohdeasiakkaasi käyttävät hakukoneita ja selvitämme kuinka saamme sisältösi vastaamaan heidän tarpeisiinsa.

Linkkirakentaminen voidaan aloittaa, kun edelliset optimoinnin askeleet on tehty. Rakennamme paluulinkkiprofiilin korkealaatuisista paluulinkeistä, joka nostaa arvoasi verkossa. Hyvin rakennettu paluulinkkiprofiili kertoo hakukoneille, että sinä olet arvokas sisällön lähde ja sinua kannattaa suositella hakukoneiden käyttäjille.

Lopuksi vielä muutama hakukone-termi

“Domain löytyy, sen URLit ja page titlet on oikein, eikä serveri anna virheellisiä response codeja. Muistathan laittaa tän scriptin headiin.”

  • SERP eli Search Engine Page Rank – hakutulossivu on sivu jonka näet, painettuasi “hae”. Sivulla on listattuna hakusi tulokset.
  • Pixel tracking – kuvapisteseuranta. Pieni koodinpalanen, jolla voi seurata vierailijoiden käyttäytymistä – esim. kuinka monta kertaa sivulla vieraillaan tai sähköpostin avaamista.
  • Site Crawler – internet-robotti, joka systemaattisesti ryömii internetiä ja rakentaa löytämistään sivuista indeksiä. Tämä indeksi on se mistä haet, kun käytät hakukonetta.
  • CTR eli Click Through Rate – klikkausaste tai napsautussuhde kertoo, kuinka moni mainoksen nähneistä on klikannut sitä.
  • Bounce Rate – ponnahdusaste. Kuinka monta kertaa käyttäjä tulee sivuillesi ja lähtee saman tien katsomatta niitä enempää.

“Sen pitäisi olla public mutta täällä se ei ole, joku ihmeen glitchi.”

Recent Content

link to Pilottiprojektin kautta jatkuvaan yhteistyöhön -Kiinteistömaailma valitsi OMD Finlandin kumppanikseen

Pilottiprojektin kautta jatkuvaan yhteistyöhön -Kiinteistömaailma valitsi OMD Finlandin kumppanikseen

Kiinteistömaailma valitsi OMD Finlandin mediatoimistokumppanikseen valtakunnallisen pilottiprojektin kautta. Yhteistyö käynnistyi keväällä keskellä koronakriisiä. Kiinteistömaailma on kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistövälitysketju, joka tarjoaa asuntokaupan ja -vuokrauksen palveluja noin sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Markkinointia tehdään ketjuohjauksen ja paikallisten asuntomyymälöiden yhteispelinä, joten kumppanin on tärkeää ymmärtää myös alueellisten yrittäjien haasteet. ”Heti yhteistyömme käynnistymisen jälkeen esiin nousi sellaisia […]
link to Esittelyssä Senior Client Manager Helena Vannas

Esittelyssä Senior Client Manager Helena Vannas

#OMDuratarinat-blogisarjassamme tutustumme OMD:n markkinoinnin ammattilaisiin. Tässä kuussa esittelyssä Senior Client Manager Helena Vannas, jolla tuli 10 vuotta täyteen mediatoimistomaailmassa. Kuka olet ja mitä teet työksesi? Nimeni on Helena Vannas ja toimin asiakasvastaavana OMD:llä. Työnkuvaani kuuluu asiakkuustiimin johtaminen, vuosistrategioiden suunnittelu, niiden toimeenpano ja seuraaminen. Olen myös mukana OMD:n omassa markkinoinnissa ja strategiatyöryhmässä. Miten päädyit työskentelemään OMD:lle? […]