Markkinointieurojen lyhyen ja pitkän aikavälin tasapaino


Ihan ensiksi haluan kysyä sinulta kysymyksen: Jos saisit vielä tänään sitoumuksetta tilillesi 20 000 €, ottaisitko ko. summan heti vai odottaisitko vuoden päähän, jolloin saisit varmuudella 50 000 €? Voisin kuvitella monen odottavan vuoden päähän. Miksi yrityksen liiketoiminnan pitäisi erota tästä millään tavalla? Miksi yritys haluaisi rahansa heti, jos hieman myöhemmin olisi saatavissa hieman enemmän?

Dataohjautuvan reaaliaikaisen markkinoinnin ongelma

Nykyinen dataohjautuva reaaliaikainen markkinointi tukeutuu helposti nykyasiakasdatan hyödyntämiseen ja lyhytaikaisiin nopeasti optimoitaviin tuloksiin. Nykyiset markkinointiteknologiakoneistot eivät vielä osaa kaikessa potentiaalissaan katsoa pidemmälle tulevaan, jolloin fokus on lyhytnäköisesti olemassa olevan kysynnän valjastamisessa, ja uuden kysynnän luominen jää taka-alalle tai unohtuu kokonaan.

Lähde: IPA Media in Focus

Balanssin löytäminen

Kysynnän luominen ja harkintaryhmään pääseminen kuuluvat yrityksen tärkeimpiin tehtäviin (mm. McKinsey 2017). Näissä tehtävissä onnistuminen vaatii pitkäjänteistä bränditekemistä ja panostamista asiakkaan tunnesiteen rakentamiseen. Tuloksellisuuden näkökulmasta yrityksen on siis panostettava brändin rakennukseen teknologia-, automaatio- ja tekoäly-hypen rinnalla.

Lähde: IPA Media in Focus

60/40?

Kuinka paljon sitten panostaa lyhyen vs. pitkän aikavälin tekemiseen? IPA:n The Long and the Short of It puhuu 60/40-jaosta (pitkä/lyhyt). YouTubesta löydät tunnin mittaisen esityksen siitä, miten yrityksen koko, sektori tai brändin spesialiteetti voi vaikuttaa ko. jakoon.

Vaihtoehtoisesti voit olla myös meihin yhteydessä, niin pähkäillään jakoa yhdessä.

Recent Content

link to COVID-19 - Näkemyksiä pandemian vaikutuksesta markkinointiin ja mediaan Suomessa

COVID-19 - Näkemyksiä pandemian vaikutuksesta markkinointiin ja mediaan Suomessa

Lataa artikkeli pdf-muodossa. Elämme suurimman globaalin muutoksen keskellä sitten vuoden 2008 finanssikriisin. Sen vaikutukset näkyvät jo nyt kuluttajakäyttäytymisen, mediakulutuksen ja markkinoinnin sekä markkinointibudjettien muutoksina.  Suomi tulee muihin Euroopan ja Aasian maihin verrattuna muutaman viikon jälkijunassa ja tässä tilanteessa se antaa meille mahdollisuuden oppia muilta markkinoilta, miten reagoida uuteen tilanteeseen. MEDIAN KULUTUS JA MAINOSTAJIEN MEDIAPANOSTUKSET Väestön […]
link to Vinkit etätyön ja lastenhoidon yhdistämiseen

Vinkit etätyön ja lastenhoidon yhdistämiseen

Monet meistä ovat nyt uuden edessä kun samaan aikaan pitäisi hoitaa kahdet työt: omat työt etänä sekä lasten hoito. Tässä meiltä muutama vinkki miten voit saada päiväsi sujumaan paremmin: Sovi yhdessä lasten kanssa edellisenä iltana millainen on seuraavan päivän ohjelma / lukujärjestys. Kirjoita (tai piirrä jos lapsi on pienempi) lukujärjestys esimerkiksi paperille tai piirustustaululle näkyville. […]