Poikkeusoloissa kodin merkitys hyvinvoinnin tukemisessa kasvaa – OMD ja Honkarakenne tutkivat, miten koti auttaa suomalaisia rentoutumaan


OMD - Honkarakenne

Nyt kun monet meistä työskentelevät kotoa käsin ja monet lapsistakin ovat kotikoulussa, kodin merkitys hyvinvoinnin edistäjänä on korostunut. Normaalissakaan arjessa ei ole samantekevää, miten hyvin kotona viihtyy. Poikkeusoloissa monet palautumista edesauttavat aktiviteetit ja paikat on suljettu, joten on entistäkin merkittävämpää, miten hyvin kotona pystyy rentoutumaan. OMD tutki yhteistyössä Honkarakenteen kanssa, mitkä elementit kodissa edistävät hyvinvointia. Miten kodit auttavat suomalaisia rentoutumaan – ja mitkä asiat ovat rauhoittumisen esteenä? Tutkimuskyselyyn vastasi tuhat 18-74-vuotiasta suomalaista.

Tärkeimmäksi kodin tunnelman luojaksi vastaajat nimesivät hiljaisuuden ja oman rauhan. Myös kodin sisustuksella ja värimaailmalla on tärkeä osansa rentouttavan tunnelman luomisessa. Sisustuksen merkitys korostuu kerrostaloasujilla, kun omakotitalossa asuvat mainitsivat rentoutumisen edistäjinä myös taloon liittyviä ominaisuuksia, kuten takan tai saunan. Rauhoittumisen suurimpina esteinä ovat ulkopuoliset äänet ja naapurit – molemmat asioita, jotka korostuvat kerrostaloasujilla.

Myös talon rakennusmateriaalilla oli merkitystä rentoutumisen kannalta. Tutkimustuloksista ilmeni, että hirsitalossa asuvat osasivat nimetä kodistaan muita useammin rauhoittumista edistäviä ominaisuuksia. Puu rakennusmateriaalina koetaan rentouttavaksi: hirsitaloasujat nauttivat sen ulkonäöstä, tuoksusta ja miellyttävästä akustiikasta. Hirsitalon koettiin myös konkreettisesti edistäneen terveyttä. Kun kivi- ja puuomakotitaloissa asuvilla tärkein hyvinvoinnin lähde oli rauhallinen sijainti ja ympäristö, hirsitalossa hyvinvointia on edistänyt etenkin hyvä sisäilma. Useat vastaajat kertoivat astma- ja allergiaoireiden helpottaneen ja unenlaadun parantuneen hirsitalossa.

”Yli neljä viidestä hirsitalossa asuvasta kokee kodissaan asumisen rentouttavana, kun taas puu- ja kiviomakotitaloissa asuvista näin kokee vain puolet vastaajista”, tutkimuksen OMD:llä toteuttanut Outi Lepistö kertoo. OMD:n Head of Insight -roolissa keväällä 2020 aloittanut Lepistö kertoo tutkimustiiminsä tekevän mielellään tämän kaltaisia, ihmisten tarpeita ja kokemuksia kartoittavia tutkimuksia. ”Ydintekemistämme ovat markkinointiin liittyvät tutkimukset, kuten kampanjamittaukset ja luovien esitestit, mutta voimme auttaa asiakkaitamme laajemminkin kuluttajaymmärryksen syventämisessä”, Lepistö muistuttaa.

”Yhteistyö OMD:n kanssa oli sujuvaa, ja saimme tutkimuksesta mielenkiintoista tietoa suomalaisten asumiseen liittyvistä tarpeista ja toiveista. Tulemme hyödyntämään näitä tuotekehityksessämme ja viestinnässämme”, sanoo Honkarakenteen markkinointijohtaja Sanna Huovinen.

Honkarakenteen markkinointijohtaja Sanna Huovinen (vas.), pääarkkitehti Anne Mäkinen (toinen oik.) ja olympiamitalisti, arkkitehti Tuuli Petäjä-Sirén (oik.) sekä OMD:n Head of Insight Outi Lepistö (toinen vas.) Honkarakenteen aamiaistilaisuudessa, jossa esiteltiin tutkimustuloksia ja Honkarakenteen uutta mallistoa.

OMD tarjoaa monipuolisia tutkimuspalveluja. Autamme asiakkaitamme mm. konsepti- ja tuotekehityksessä, potentiaalisimpien kohderyhmien määrittelyssä ja ymmärtämisessä, luovien toteutusten kehittämisessä, markkinoinnin ja kuluttajakokemuksen mittauksessa ja brändi- ja markkinakartoituksissa.

OMD Finland
finland@omd.com
+358 10 2711 640
Lintulahdenkatu 3
00530 Helsinki
Finland

Recent Content

link to Korona-seurantapalvelu kuluttajien reaaliaikaisista ostoaikeista livenä!

Korona-seurantapalvelu kuluttajien reaaliaikaisista ostoaikeista livenä!

Koronakriisin aikana kysynnän ja tarjonnan lainalaisuudet ovat muuttuneet nopeasti ja epävarmuus heijastuu niin talouteen kuin kuluttajien ostoaikeisiin ja -käyttäytymiseen. Olemme julkaisseet yhdessä Houston Analyticsin kanssa Korona-seurantapalvelun, joka tarjoaa mahdollisimman reaaliaikaista dataa siitä, miten me kuluttajat käyttäydymme! Kyseisessä palvelussa seurataan lähes 30 eri kategoriassa kuluttajien ostoaikeiden kehittymistä yhdistämällä viikoittaisella paneelikyselyllä kerättävää ostoaiedataa hakukoneiden hakudataan ja dataa […]
link to Alko ottaa käyttöön uuden markkinointiviestinnän toimintamallin — valitsi OMD:n mediatoimistokseen

Alko ottaa käyttöön uuden markkinointiviestinnän toimintamallin — valitsi OMD:n mediatoimistokseen

Alko on valinnut kilpailutuksen kautta OMD Finlandin mediatoimistopalveluiden toimittajakseen. Valinnassa painotettiin kykyä brändijohtamiseen, strategisen tason mediasuunnitteluun osaamista ja yhteistyökykyä eri toimijoiden kanssa. Yhteistyön tavoitteena on parantaa suunnittelun tuloksellisuutta ja toimenpiteiden tehokasta läpivientiä. Uudessa toimintamallissa OMD:n mediakonsultti toimii jatkossa kiinteästi osana Alkon markkinointiviestintätoimistokumppanin tiimiä. Lisäksi OMD:n puolella erillinen yhteyshenkilö vastaa mediasuunnittelun käytännön toteutuksesta ja jalkauttamisesta. “Alkon […]