#OMDuratarinat – Some-markkinoijan tärkeimmät taidot vuonna 2020


Omdblogi.fi - Jack Tarvajärvi

#OMDuratarinat blogisarjassamme tutustumme OMD:n markkinoinnin ammattilaisiin. Tässä kuussa esittelyssä some-spesialisti ja uusi vahvistuksemme Jack Tarvajärvi, joka kertoo urastaan ja siitä, mitä taitoja (some-)markkinoijalta vaaditaan vuonna 2020.

Kuka olet ja mitä teet työksesi?

Hei internet! Nimeni on Jack Tarvajärvi ja aloitin vuoden alussa OMD:llä työnimikkeellä Social Media Specialist. Työnkuvaani kuuluu asiantuntijuus sosiaalisen median kaupallisten kampanjoiden parissa. Kiinnostuksen kohteitani ovat pitkät kävelyt rannalla, Facebookin eurolleen optimoidut kampanjat ja erinäiset tyylikkäät mainosratkaisut, joissa venytetään alustojen teknisiä mahdollisuuksia äärimmilleen.

Miten päädyit työskentelemään OMD:lle ja mitä odotat työltäsi eniten?

Kuten kaikki kauniit uratarinat, minunkin polkuni OMD:llä sai alkunsa lounaalla. Ennen sitä työskentelin pari vuotta yrittäjänä toimien Some-konsulttina. Tätä ennen ehdin asua Maltalla rakentaen some-mainontaa Britteihin uhkapelien maailmassa ja tavoitella sitä kuuluisaa ”nelosleveliä” Bassoradiolla.

Upeaa olla taas isossa talossa töissä ihmisten ympäröimänä! Sytyn kollegoiden kanssa toimimisesta ja tiimityöstä, joten innokkaana olen päässyt aloittamaan tänä vuonna työt OMD:llä. Mad Men-fanina myös newyorkilaisessa konsernissa työskentely saa jollain omituisella tavalla hymyn miehen huulille. Ehkä koen olevani 2020-luvun Suomi-versio Harry Cranesta.

Mitä ovat mielestäsi (some-)markkinoijan tärkeimmät taidot vuonna 2020?

Jack of All Trades. Koen, että some-markkinoijalta vaaditaan vuonna 2020 laajaa ymmärrystä eri kanavista, samalla ollen luova ja analyyttinen. Muiden markkinointimuotojen ja somen ulkopuolisten medioiden ymmärtäminen perustasolla on erinomainen lisä työkalulaatikkoon ja lähes pakollista, mikäli haluaa saada kampanjoista kaiken hyödyn irti. Tähän väliin on myös pakko mainita, että kuvankäsittelyn ja videoeditoinnin perusteiden osaamisesta ei ole ikinä haittaa (tietäjät tietää).

Mitkä ovat mielestäsi mielenkiintoisimmat trendit somemainonnassa vuonna 2020?

Omasta mielestäni TikTok ja Jodel tulevat kasvamaan Suomessa 2020 ja ottamaan vielä suuremman palan kakkua kuluttajien somen käytöstä. Haluaisin myös nähdä YouTuben kasvavan laajemmin ja sisältöjen laajentuvan. Vakavammalla puolella Yhdysvaltain presidentinvaalit tulevat varmasti taas vaikuttamaan tapaan tehdä poliittista Facebook-mainontaa ja informaatiovaikuttaminen sosiaalisessa mediassa tulee varmasti saamaan uusia muotoja vuonna 2020.

Paras uraneuvo, jonka olet saanut?

”Virheitä saa ja pitää tehdä, mutta samoja virheitä ei saa toistaa.”

Mitä sanoisit kaksikymppiselle Jackille nyt, jos voisit opastaa häntä urapolulla?

Muista, että elämää täytyy olla myös työn ulkopuolella.

Recent Content

link to Korona-seurantapalvelu kuluttajien reaaliaikaisista ostoaikeista livenä!

Korona-seurantapalvelu kuluttajien reaaliaikaisista ostoaikeista livenä!

Koronakriisin aikana kysynnän ja tarjonnan lainalaisuudet ovat muuttuneet nopeasti ja epävarmuus heijastuu niin talouteen kuin kuluttajien ostoaikeisiin ja -käyttäytymiseen. Olemme julkaisseet yhdessä Houston Analyticsin kanssa Korona-seurantapalvelun, joka tarjoaa mahdollisimman reaaliaikaista dataa siitä, miten me kuluttajat käyttäydymme! Kyseisessä palvelussa seurataan lähes 30 eri kategoriassa kuluttajien ostoaikeiden kehittymistä yhdistämällä viikoittaisella paneelikyselyllä kerättävää ostoaiedataa hakukoneiden hakudataan ja dataa […]
link to Alko ottaa käyttöön uuden markkinointiviestinnän toimintamallin — valitsi OMD:n mediatoimistokseen

Alko ottaa käyttöön uuden markkinointiviestinnän toimintamallin — valitsi OMD:n mediatoimistokseen

Alko on valinnut kilpailutuksen kautta OMD Finlandin mediatoimistopalveluiden toimittajakseen. Valinnassa painotettiin kykyä brändijohtamiseen, strategisen tason mediasuunnitteluun osaamista ja yhteistyökykyä eri toimijoiden kanssa. Yhteistyön tavoitteena on parantaa suunnittelun tuloksellisuutta ja toimenpiteiden tehokasta läpivientiä. Uudessa toimintamallissa OMD:n mediakonsultti toimii jatkossa kiinteästi osana Alkon markkinointiviestintätoimistokumppanin tiimiä. Lisäksi OMD:n puolella erillinen yhteyshenkilö vastaa mediasuunnittelun käytännön toteutuksesta ja jalkauttamisesta. “Alkon […]