#OMDuratarinat – Some-markkinoijan tärkeimmät taidot vuonna 2020


Omdblogi.fi - Jack Tarvajärvi

#OMDuratarinat blogisarjassamme tutustumme OMD:n markkinoinnin ammattilaisiin. Tässä kuussa esittelyssä some-spesialisti ja uusi vahvistuksemme Jack Tarvajärvi, joka kertoo urastaan ja siitä, mitä taitoja (some-)markkinoijalta vaaditaan vuonna 2020.

Kuka olet ja mitä teet työksesi?

Hei internet! Nimeni on Jack Tarvajärvi ja aloitin vuoden alussa OMD:llä työnimikkeellä Social Media Specialist. Työnkuvaani kuuluu asiantuntijuus sosiaalisen median kaupallisten kampanjoiden parissa. Kiinnostuksen kohteitani ovat pitkät kävelyt rannalla, Facebookin eurolleen optimoidut kampanjat ja erinäiset tyylikkäät mainosratkaisut, joissa venytetään alustojen teknisiä mahdollisuuksia äärimmilleen.

Miten päädyit työskentelemään OMD:lle ja mitä odotat työltäsi eniten?

Kuten kaikki kauniit uratarinat, minunkin polkuni OMD:llä sai alkunsa lounaalla. Ennen sitä työskentelin pari vuotta yrittäjänä toimien Some-konsulttina. Tätä ennen ehdin asua Maltalla rakentaen some-mainontaa Britteihin uhkapelien maailmassa ja tavoitella sitä kuuluisaa ”nelosleveliä” Bassoradiolla.

Upeaa olla taas isossa talossa töissä ihmisten ympäröimänä! Sytyn kollegoiden kanssa toimimisesta ja tiimityöstä, joten innokkaana olen päässyt aloittamaan tänä vuonna työt OMD:llä. Mad Men-fanina myös newyorkilaisessa konsernissa työskentely saa jollain omituisella tavalla hymyn miehen huulille. Ehkä koen olevani 2020-luvun Suomi-versio Harry Cranesta.

Mitä ovat mielestäsi (some-)markkinoijan tärkeimmät taidot vuonna 2020?

Jack of All Trades. Koen, että some-markkinoijalta vaaditaan vuonna 2020 laajaa ymmärrystä eri kanavista, samalla ollen luova ja analyyttinen. Muiden markkinointimuotojen ja somen ulkopuolisten medioiden ymmärtäminen perustasolla on erinomainen lisä työkalulaatikkoon ja lähes pakollista, mikäli haluaa saada kampanjoista kaiken hyödyn irti. Tähän väliin on myös pakko mainita, että kuvankäsittelyn ja videoeditoinnin perusteiden osaamisesta ei ole ikinä haittaa (tietäjät tietää).

Mitkä ovat mielestäsi mielenkiintoisimmat trendit somemainonnassa vuonna 2020?

Omasta mielestäni TikTok ja Jodel tulevat kasvamaan Suomessa 2020 ja ottamaan vielä suuremman palan kakkua kuluttajien somen käytöstä. Haluaisin myös nähdä YouTuben kasvavan laajemmin ja sisältöjen laajentuvan. Vakavammalla puolella Yhdysvaltain presidentinvaalit tulevat varmasti taas vaikuttamaan tapaan tehdä poliittista Facebook-mainontaa ja informaatiovaikuttaminen sosiaalisessa mediassa tulee varmasti saamaan uusia muotoja vuonna 2020.

Paras uraneuvo, jonka olet saanut?

”Virheitä saa ja pitää tehdä, mutta samoja virheitä ei saa toistaa.”

Mitä sanoisit kaksikymppiselle Jackille nyt, jos voisit opastaa häntä urapolulla?

Muista, että elämää täytyy olla myös työn ulkopuolella.

Recent Content

link to Tiedote: Airomi vie markkinoinnin koneoppimisen aikakaudelle

Tiedote: Airomi vie markkinoinnin koneoppimisen aikakaudelle

Airomi on yrityksen johdolle tarkoitettu koneoppiva markkinoinnin johtamisen alusta OMD Finland haluaa auttaa suomalaisia yrityksiä tekemään entistä tehokkaampaa ja vaikuttavampaa markkinointia. Hyödynnämme maailman parhaita markkinoinnin työkaluja ja prosesseja ja sovellamme niitä suomalaisiin olosuhteisiin. Siksi kerromme nyt ylpeänä, että OMD Finlandin emoyhtiö Omnicom Media Group Finland ja suomalainen tekoälyn ja analytiikan edelläkävijäyritys Houston Analytics tuovat markkinoille koneoppivan markkinoinnin johtamisen alustan […]