Somettajan kesämemo


Ennen lomia on oiva aika katsastaa mitä somekentällä tapahtuu niin mainostajan kuin siviilikäyttäjän näkökulmasta. Tutustu kuumimpiin someuutuuksiin, iiseihin rentoutumisvinkkeihin sekä somekäytön statseihin ennen kuin laukkaat kesälaitumille täyttämään sometilisi idyllisillä lomatunnelmilla. #lomallaviimeinkin

Kesän kuumimmat mainosuutuudet

Somessa mainostaville kasvojen punoitusta aiheuttavat tänä kesänä liiallisen auringonoton sijaan seuraavat freesit ominaisuudet:

Jodel
Kevään kuumin uutuus eli Improve Median kautta Suomessa lanseerattu Jodel-mainonta on jo hyvässä vauhdissa, ja yhä useampi yritys on tavoittanut nuorta kaupunkilaisyleisöä Jodelin kautta. Perinteisten vertikaalien kuva- ja videomainosten lisäksi voit jalkautua jodlaajien joukkoon Boosted Post -mainoksella. Boosted Post tarjoaa reaaliaikaisen keskusteluyhteyden kohdeyleisösi kanssa: vastaa jodlaajien palautteeseen ja kysymyksiin tuotteestasi tai keskustele kaikesta maan ja taivaan välillä. Parhaimmillaan saat tilaisuuden parantaa ja muuttaa brändimielikuvaa positiivisempaan suuntaan. Millainen @OJ sinä olisit?

Instagram Branded Content
Tee vaikuttajayhteistöistä läpinäkyvämpiä ja sponsoroi vaikuttajapostauksia myös Instagramissa! Aiemmin Branded Content -tagilla varustettujen vaikuttajapostausten sponsorointi rajautui vain Facebookiin, mutta nyt voit saada lisäpeittoa myös Instagramin puolella. Kun vaikuttaja tägää brändisi Instagram-postaukseensa, voit sponsoroida sitä kätevästi omalta Facebook-mainostililtäsi.

LinkedIn -mainonnan uudet kohdennusmahdollisuudet
Keväällä LinkedInin kohdennusmahdollisuudet laajenivat, ja nyt mainostajien käytössä ovat niin Lookalike-yleisöt, kiinnostuksenkohteet kuin valmiit B2B-yleisösegmentit. Lookalike-yleisöt voi tehdä esimerkiksi nykyisten asiakkaiden tai sivustokävijöiden perusteella, kiinnostuksenkohteet hyödyntävät Bingin hakudataa, ja valmiit B2B-yleisöt säästävät aikaa kun saat yhdellä klikkauksella kohdennettua kampanjasi haluamiesi taitojen, titteleiden ja ryhmien mukaan.

Pinterest Conversion Optimization
Pinterest-mainonta on myös lähdössä nousuun Suomessa, ja huhtikuussa Pinterest lanseerasi mahdollisuuden optimoida kampanjoita suoraan konversioita kohti. Nyt CPM- ja CPC-ostamisen ohella mainontaa voi optimoida ja automatisoida tiettyjä konversiopisteitä kohti uutiskirjeen tilaamisesta ostoon. Jos jossain kannattaa panostaa mainosten kuvien, fonttien ja värien testaamiseen, niin ehdottomasti vahvasti visuaalisessa Pinterestissä.

Rennosti rantatunnelmissa

Kesälomalla on tärkeää ladata akkuja ja siirtää ajatukset deadlineista ja palavereista aivan muualle. Kerää loman aikana vaikkapa seuraavat ihanat kesähetket:

? Etsi mukava rantakivi tai viihtyisä laituri ja huljuttele varpaitasi vedessä. Muista varoa sinilevää!

? Kerää villeistä kukista kaunis kukkakimppu ja anna se jollekin tärkeälle ihmiselle.

? Osta jäätelökioskilta överein annos mikä sallitaan ja koita nauttia se ilman, että lokki vie sen kädestäsi.

? Järjestä grillibileet kavereiden kesken esimerkiksi takapihalla ja tarjoa makkara myös varovaisesti juhlaa ikkunasta vilkuilevalle naapurille.

? Heitä puhelin kaapin perälle koko päiväksi ja tarkkaile, miten mieli virkistyy – vai kaipaatko koko ajan takaisin Insta-feedin ääreen? Mikäli vastaus on kyllä, jätä puhelin vielä toiseksikin päiväksi oman onnensa nojaan.

Aurinko paistaa, siispä someen

Kesällä somen käyttö lisääntyy kun television ja netti-tv:n äärestä siirrytään ulkoilemaan kännykkä menossa mukana. Perheeseen ja kavereihin pidetään yhteyttä puhelimen välityksellä 12 kertaa enemmän kuin koneen ääreltä. Somesisältöjen ja etenkin videon kulutus kasvaa, ja videot ovat lisääntyvissä määrin vertikaaleja. Loman kohokohdat jaetaan eri somekanaviin, ja etenkin lauantaisin jaetaan ruokaan ja juomaan liittyvää sisältöä – voisiko brändisi hyödyntää tätä?

Somea voi ja kannattaa käyttää myös hyödyksi kun suunnittelet lomareissua: löydä Instagramista lomakohteesi hashtagilla paikkoja joihin et välttämättä muuten törmäisi, ja Snapchatin karttaominaisuus vie sinut halutessasi fiilistelemään autenttisia tunnelmia mihin päin maailmaa tahansa.

Ihanaa kesää!

Recent Content

link to Videon voima brändille – Kolme jouluista tarinaa

Videon voima brändille – Kolme jouluista tarinaa

Tarinoilla on viihdytetty ja opetettu ihmisiä kautta aikojen. Liikkuvan kuvan ja äänen siivittämällä tarinalla on erityistä tunteisiin vetoavaa voimaa, mikä onkin yksi tehokkaimmista vaikuttamisen keinoista. OMD:n perinteisessä puurojuhlassa saimme puuron ja glögin äärellä nauttia Jani Halmeen jouluisesta tarinatuokiosta. Konsernitoverimme esitteli kolme valitsemaansa kaikkien aikojen joulumainosta ja avasi tarinoiden hyödyntämistä markkinoinnissa. Tunteisiin vetoaa John Lewisin mainos […]
link to Tiedote: Airomi vie markkinoinnin koneoppimisen aikakaudelle

Tiedote: Airomi vie markkinoinnin koneoppimisen aikakaudelle

Airomi on yrityksen johdolle tarkoitettu koneoppiva markkinoinnin johtamisen alusta OMD Finland haluaa auttaa suomalaisia yrityksiä tekemään entistä tehokkaampaa ja vaikuttavampaa markkinointia. Hyödynnämme maailman parhaita markkinoinnin työkaluja ja prosesseja ja sovellamme niitä suomalaisiin olosuhteisiin. Siksi kerromme nyt ylpeänä, että OMD Finlandin emoyhtiö Omnicom Media Group Finland ja suomalainen tekoälyn ja analytiikan edelläkävijäyritys Houston Analytics tuovat markkinoille koneoppivan markkinoinnin johtamisen alustan […]