Kuinka paljon data voi oikeasti mullistaa markkinointia? Tiedolla johtaminen ja datalla ohjautuva markkinointi ovat viime vuosina olleet kuumia puheenaiheita, mutta miten data muuttaa markkinointia käytännön tasolla, ja mitä työkaluja datan hyödyntämiseen löytyy jo nyt? Järjestimme marraskuun lopussa yhdessä TBWAHelsingin sekä ToinenPHD:n kanssa tilaisuuden, jossa esittelimme käytännön esimerkkejä sekä uusia työkaluja tiedolla johdettuun markkinointiin. Tässä aamupäivän esityksiä ja ideoita koostetusti.
Jyrki Poutanen & Mikko Pietilä TBWAHelsinki – Data inspiraation lähteenä
- Data on tullut pysyvästi mukaan markkinoinnin luovaan suunnitteluun. Luovuus on toki jo pitkään ollut datalla johdettua – kuitenkaan data ei itsessään anna suoraan vastauksia ilman oikeaa bisnesnäkökulmaa.
- Esimerkkeinä hyvin dataa luovassa suunnittelussaan hyödyntävistä yrityksistä mainittiin Netflix sekä Spotify. Käyttäjädataan ja tekoälyyn perustuvan Discover Weeklyn lisäksi Spotify on saanut oman datansa taipumaan varsin luovasti jopa copyteksteihin. Netflix taas rikastaa omaa dataansa ulkopuolisella datalla, ja käyttää mm. piraattilatausdataa ymmärtääkseen mitkä sarjat ja elokuvat trendaavat.
- Data estää ns. haulikolla ampumisen erilaisia luovia konsepteja suunnitellessa. Data alentaa myös riskejä ja yleensä parantaa luovuutta. Data ei kuitenkaan itsessään anna lisäarvoa luovuudelle ilman oikeaa kontekstia.
Timo Paloheimo OMD Finland ja Sami Tikkanen TBWAHelsinki – Dataohjattu markkinoinnin suunnitteluprosessi, Case Omni Platform
- Datan kokonaisvaltainen hyödyntäminen vaatii monesti uudenlaisia työkaluja. OMD:n Timo Paloheimo esitteli Omnicom-konsernin kehittämän työkalun Omnin, markkinoiden uusimman ja älykkäimmän suunnittelualustan, joka mahdollistaa entistä tehokkaamman datan hyödyntämisen markkinoinnissa.
- Data on tärkeä osa markkinoinnin suunnittelua ja Omni on puuttuva linkki todellisen dataohjatun markkinoinnin ja nykypäivän välillä. Omni yhdistää median inventaarin ja ihmiset tarkasti sekä skaalautuvasti. Käytännössä Omni tarkoittaa parempaa työn laatua ja tarkkuutta, sekä oikean viestin saamisen oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja oikeille ihmisille. Omnista voit lukea lisää tästä
Teemu Neiglick, Omnicom Media Group Finland – Data sisällön optimoinnissa, Case Viomba
- Digimainonnan vaikuttavuudessa voi olla suuria eroja, eivätkä perinteiset digimainonnan mittarit aina kerro mikä digitaalisessa mainonnassa saa ihmisen huomion. Ihmisen näködataa hyödyntävä Viomba tuo uuden ulottuvuuden digimainonnan optimointiin mahdollistaen sisältöjen ja mediaostojen optimoinnin reaaliajassa.
- Mainonnan luova toteutus vaikuttaa luonnollisesti sekä huomioarvoon että tehokkuuteen. Kun mainontaa voi optimoida perustuen siihen mihin ihminen oikeasti kiinnittää huomion, ovat tulokset yleensä erittäin hyviä. Viomba mahdollistaa digitaalisen mainonnan optimoinnin niin mediavalinnan, sijoituksen, demografian, kellonajan kuin luovan toteutuksenkin suhteen. Suomalaisesta Viombasta voit lukea lisää tästä.
Aamun tilaisuus huipentui Jani Halmen moderoimaan antoisaan ja inspiroivaan paneelikeskusteluun, jossa Suomen johtavimpien brändien markkinointijohtajat keskustelivat siitä, miten data muuttaa markkinointia ja mitä muutoksia on datan avulla saatu aikaan jo tänään.
Haluatko tietoa tulevista markkinoinnin seminaareista suoraan sähköpostiisi?
// hbspt.forms.create({ portalId: “2472487”, formId: “8097a64b-8306-43bd-b1ac-1adc96fb8d59